Förtroende och Tillit

Förtroende och Tillit

Vem har du förtroende FÖR och Vem hyser du tillit TILL? Finns det någon skillnad på förtroende och tillit? I arbetet med boken ”Den lojala medarbetaren” har både förtroende och tillit varit centralt i våra intervjuer med duktiga medarbetare i framgångsrika organisationer. Några likheter: Skillnaderna är svårare att definiera. Några exempel: En grund till att…

Sommaren är här!

Sommaren är här!

Sommaren är här! Ta vara på tiden. Tiden för reflektion, återhämtning, rekreation, upplevelser och möjligheten att ladda batteriet eller batterierna om du har fler. Oavsett om du redan har börjat din semester eller inte så går tempo nu ner. Du har tid fr.o.m. NU, fram till i mitten av, eller till och med slutet av…

Förhandlar du verkligen hållbart?

Förhandlar du verkligen hållbart?

Förhandlar du verkligen hållbart? Det beror säkerligen på hur tävlingsinriktad du är och om du kan se dig själv som vinnare även om du inte kan identifiera någon förlorare.  När jag observerar förhandlingar i stort och smått, ser jag fortfarande många gånger att förhandlingen antingen går över till debatt eller att den kantrar och blir…

Du förhandlar mycket mer än du tror.

Du förhandlar mycket mer än du tror.

Du förhandlar mycket mer än du tror. Som Affärs-PT pratar jag med människor varje dag och påfallande ofta hör och ser jag att mina klienter behöver hjälp i tydliga förhandlingssituationer. Det kan vara småsaker, riktigt stora utmaningar och allt där emellan. Ni jag ställer frågan om hur de vill ha det?, får jag många skiftande…

Hur pratar du med dina kunder?

Hur pratar du med dina kunder?

Hur pratar du med dina kunder? En tidig morgon på bilverkstaden och en liten kö har uppstått, strax efter att dörren har öppnats av en sen bilmekaniker. Trots kön fortsätter bilmekanikern att prata i telefonen. Av innehållet i samtalet förstår vi att han pratar med sin mamma eller någon annan närstående. En jäktad kvinna ber honom att sluta prata…

Bli bättre på service – Kan det vara något?

Bli bättre på service – Kan det vara något?

Bli bättre på service – Kan det vara något? Alla gillar att få bra service och ett trevligt bemötande. Det kommer nästan alltid högt upp i mätningar som handlar om vad som är viktigt för kunderna. Bra bemötande har blivit allt vanligare men visst är det rätt sällan man får service utöver det vanliga. Man…

Hållbarisering

Hållbarisering

HållbariseringHörde uttrycket för ett tag sedan, ett slag steg efter globalisering och digitalisering. Och det finns nog inget annat som alla verkar så eniga om att hållbarhet är oerhört viktigt. Så viktigt att de globala redovisnings- och konsultfirmorna genast börjar kidnappa FN´s 17 globala mål,kallat Agenda 2030. I det privata företagandet och även i den…

Julbord nu igen – vad skall du krydda med i år?  

Julbord nu igen – vad skall du krydda med i år?  

Bara sex veckor kvar till Jul och så mycket som skall hinnas med. Budget, marknadsplan, kundstrategi, leverantörsutvärdering, medarbetarsamtal och sen blir det bokslut Listan kan kännas oändlig men sen blir det vila, kanske… Några kloka ord på vägen, som du vill förmedla inför nästa år kanske.Det skall ha bäring på det vilka vi är, vad vi gör och…

Jag samlar på svåra samtal – vad samlar du på?  

Jag samlar på svåra samtal – vad samlar du på?  

Jag samlar på svåra samtal – vad samlar du på? I förra veckan fick jag ett samtal från en klient som behövde hjälp inför ett svårt samtal. Hen skulle meddela en av sina medarbetare att det var neddragningar på gång och att hon skulle föreslå medarbetaren att gå i pension några år tidigare än beräknat….